️ 1. Vlerësimi i përgjithshëm

 

+ Zgjedhjet ishin konkurruese dhe u menaxhuan në mënyrë profesionale, por u zhvilluan në një klimë të thellë polarizimi politik.

+ Garuesit nuk patën kushte të barabarta, për shkak të përdorimit të burimeve shtetërore nga partia në pushtet.

+ Administrata zgjedhore (KQZ) u vlerësua për transparencë dhe efikasitet, por institucionet publike nuk arritën të siguronin barazi reale midis subjekteve.

+ Fushata ishte e qetë, por me retorikë polarizuese, dhe pati pretendime për presion ndaj votuesve dhe blerje votash.

+ Dita e zgjedhjeve u vlerësua përgjithësisht mirë, por u evidentuan shkelje procedurale dhe raste të komprometimit të fshehtësisë së votës.

 

 

⚖️ 2. Kuadri ligjor dhe reforma zgjedhore

 

+ Kuadri ligjor ofron një bazë të mjaftueshme për zgjedhje demokratike, por mbeten boshllëqe ligjore dhe paqartësi që krijojnë pasiguri në zbatim.

+ Ndryshimet e fundit ligjore sollën:

 

+ Futjen e votimit jashtë vendit për herë të parë.

+ Rregulla të reja për transparencën e financimit të fushatës.

+ Megjithatë, shumë rekomandime të mëparshme të OSBE/ODIHR mbeten të pazbatuara, sidomos ato që lidhen me:

 

+ Depolitizimin e komisioneve zgjedhore;

+ Kontrollin e abuzimit me burimet shtetërore;

+ Rritjen e pavarësisë së mediave dhe të rregullatorëve.

+ Mungoi konsultimi gjithëpërfshirës publik gjatë ndryshimeve të kodit zgjedhor.

 

 

🏛️ 3. Administrata zgjedhore

 

+ KQZ-ja menaxhoi procesin në mënyrë gjithëpërfshirëse dhe transparente, duke përmbushur afatet ligjore.

+ Komisionet e zonave dhe qendrat e votimit u përballën me mungesë stafi dhe zëvendësime të shpeshta.

+ Vëzhguesit vendorë dhe ndërkombëtarë raportuan qasje të mirë dhe bashkëpunim të kënaqshëm me administratën zgjedhore.

 

 

🌍 4. Votimi jashtë vendit

 

+ U realizua për herë të parë me votim me postë, një arritje e rëndësishme për përfshirjen e diasporës.

+ Pjesëmarrja ishte e ulët, për shkak të procedurave të ndërlikuara dhe afateve të shkurtra.

+ Procesi u menaxhua në mënyrë profesionale, megjithëse pati probleme me dërgesat postare dhe vlefshmërinë e disa fletëve.

 

 

💬 5. Fushata zgjedhore dhe mjedisi politik

 

+ Fushata u zhvillua në një mjedis polarizues, ku PS dhe PD dominuan hapësirën publike.

+ Përdorimi i burimeve shtetërore i dha përparësi të padrejtë partisë në pushtet.

+ Raporti evidenton praktika të patronazhit politik, presion ndaj punonjësve publikë, si dhe pretendime për blerje votash.

+ Fushata ishte e qetë fizikisht, por me diskurs të ashpër dhe shpesh negativ në media e rrjete sociale.

 

 

📰 6. Mjedisi mediatik

 

+ Pluralizmi mediatik i kufizuar dhe përqendrimi i pronësisë së mediave ndikuan në balancën e mbulimit.

+ Shpifja mbetet vepër penale, çka krijon vetëcensurë tek gazetarët.

+ Media publike dhe rregullatori (AMA) nuk funksionuan me pavarësi të plotë politike.

+ Fushata mediatike dominohej nga dy partitë e mëdha, ndërsa partitë më të vogla morën pak hapësirë.

+ ODIHR vëren mungesë transparence në financimin e mediave dhe ndikim të interesave ekonomike mbi përmbajtjen.

 

 

💰 7. Financimi i fushatës

 

+ Kuadri ligjor nuk garanton transparencë dhe barazi të plotë.

+ Asnjë kandidat nuk publikoi donacionet gjatë fushatës.

+ KQZ-ja nuk kishte kompetenca të mjaftueshme për të kontrolluar zbatimin e rregullave.

+ Auditimi i financave të partive politike mbetet formal dhe joefikas.

 

 

👩‍💼 8. Pjesëmarrja e grave

 

+ Gratë përbënin 38% të kandidatëve dhe 36% të deputetëve të zgjedhur.

+ Kuota gjinore ligjore u respektua, por gratë mbeten nën-përfaqësuara në drejtimin e komisioneve zgjedhore dhe në postet ekzekutive.

 

 

🧑‍🦽 9. Përfshirja e grupeve të tjera

 

+ ODIHR vlerëson përpjekjet për akses të personave me aftësi të kufizuara, por shumë qendra votimi nuk ishin të përshtatshme fizikisht.

+ Pakicat kombëtare patën mundësi të marrin pjesë në mënyrë të barabartë, por mungesa e informacionit në gjuhët e tyre kufizoi përfshirjen.

 

 

⚖️ 10. Ankesat dhe zgjidhja e mosmarrëveshjeve

 

+ Komisioni i Ankesave dhe Sanksioneve (KAS) funksionoi publikisht dhe transparent, por zbatimi i sanksioneve ishte selektiv.

+ SPAK hetoi disa raste të abuzimeve zgjedhore, në koordinim me KQZ-në dhe Prokurorinë e Përgjithshme.

+ ODIHR e cilëson këtë mekanizëm të ri bashkëpunimi si hap pozitiv, por kërkon forcim të zbatimit praktik.

 

 

📅 11. Dita e zgjedhjeve

 

+ Procesi i votimit u zhvillua përgjithësisht mirë dhe me qetësi.

+ U raportuan:

 

+ Raste të komprometimit të fshehtësisë së votës;

+ Intimidim të votuesve dhe përfaqësuesve të opozitës;

+ Parregullsi në numërim dhe regjistrim votash.

+ Pjesëmarrja ishte rreth 46% e trupës zgjedhore.

+ Numërimi u zhvillua me ritëm të ngadaltë dhe mungesë qartësie procedurale në disa qendra.

 

 

🧾 12. Përfundime dhe rekomandime

 

+ Zgjedhjet përmbushën pjesërisht standardet ndërkombëtare për zgjedhje demokratike.

+ ODIHR thekson nevojën për:

 

+ Depolitizim të administratës zgjedhore;

+ Kontroll real mbi përdorimin e burimeve shtetërore;

+ Reformim të ligjit për mediat dhe financimin e fushatës;

+ Zbatim të rekomandimeve të hershme të OSBE/ODIHR dhe Komisionit të Venecias.

+ Mungesa e vullnetit politik për reforma të thella mbetet pengesa kryesore për përmirësimin e procesit zgjedhor në Shqipëri.


I. REKOMANDIME

Këto rekomandime synojnë të përmirësojnë më tej zhvillimin e zgjedhjeve në Shqipëri dhe të mbështesin përpjekjet për t’i përputhur ato plotësisht me angazhimet e OSBE-së dhe standardet ndërkombëtare për zgjedhje demokratike. Ato duhet të lexohen në lidhje me rekomandimet e mëparshme të ODIHR që ende nuk janë adresuar. ODIHR është i gatshëm të ndihmojë autoritetet shqiptare për të përmirësuar më tej procesin zgjedhor dhe për të adresuar rekomandimet e këtij dhe raporteve të mëparshme.


A. Rekomandime Prioritare

  1. Të reformohet në mënyrë gjithëpërfshirëse kuadri ligjor zgjedhor përmes një procesi konsultativ, përpara zgjedhjeve të ardhshme, në përputhje me standardet ndërkombëtare dhe praktikat e mira.
  2. Të depolitizohet procedura e emërimit të administratës zgjedhore në nivelet më të ulëta dhe të kufizohen zëvendësimet arbitrare dhe në minutën e fundit të anëtarëve të komisioneve, për të siguruar trajnim të duhur dhe në kohë.
  3. KQZ-ja të organizojë trajnime specifike për ekipet e numërimit të votave, duke zhvilluar një program të standardizuar me manuale dhe fletë informuese të lehta për t’u kuptuar.
  4. Të intensifikohen përpjekjet për edukimin e votuesve mbi votimin elektronik, duke siguruar që të gjithë votuesit të jenë të informuar dhe të votojnë në mënyrë të pavarur.
  5. Të ndalohet përdorimi i burimeve administrative për qëllime elektorale nga momenti i shpalljes së zgjedhjeve deri në ditën e votimit.
  6. Të merren masa për të parandaluar keqpërdorimin e funksioneve publike dhe burimeve shtetërore, duke vendosur sanksione proporcionale dhe dekurajuese në mënyrë të shpejtë.
  7. Ligji të përcaktojë qartë cilat aktivitete paraelektorale përbëjnë shpenzime fushate, duke i bërë ato subjekt të raportimit, mbikëqyrjes dhe sanksioneve.
  8. Materialet filmike të përgatitura nga partitë politike apo autoritetet qeveritare të etiketohen si reklama politike dhe të ndalohen nga programet informative dhe editoriale. Të zbatohen masa efektive për adresimin e shkeljeve.

B. Rekomandime të Tjera

Administrata Zgjedhore

  1. KQZ-ja të zhvillojë një program trajnimi të standardizuar me manuale dhe fletë informuese të lehta për t’u kuptuar për komisionet zgjedhore në nivelet më të ulëta.
  2. Autoritetet zgjedhore dhe bashkitë të marrin masa proaktive për të siguruar aksesin për personat me aftësi të kufizuara në qendrat e votimit.
  3. KQZ-ja të sigurojë barazi gjinore në komisionet zgjedhore, duke përfshirë emërimin e grave në pozita drejtuese.

Përdorimi i Teknologjisë në Zgjedhje

  1. Vendimet për përdorimin e teknologjisë në zgjedhje të respektojnë kuadrin rregullator ekzistues dhe të mos merren nën presion politik.
  2. Nëse konsiderohet zgjerimi i votimit elektronik, teknologjitë të menaxhohen në mënyrë gjithëpërfshirëse, transparente dhe të integruar.

Regjistrimi i Votuesve

  1. Të hiqen të gjitha kufizimet për të drejtën e votës bazuar në aftësi të kufizuara intelektuale apo psikologjike, përfshirë ato të vendosura nga gjykatat.

Fushata Zgjedhore

  1. Të rregullohen aktivitetet e fushatës dhe reklamat politike në rrjetet sociale, përfshirë financimin e tyre, pas konsultimeve gjithëpërfshirëse me palët e interesuara.
  2. Organet ligjzbatuese të hetojnë në mënyrë të plotë, të shpejtë dhe transparente të gjitha akuzat për shkelje zgjedhore. Votuesit të informohen sistematikisht për mekanizmat e raportimit dhe mbrojtjen e sinjalizuesve.
  3. Për të rritur pjesëmarrjen politike të grave, financimi publik mund të lidhet me masa konkrete gjithëpërfshirëse. Partitë politike të reformojnë mekanizmat e brendshëm për të rritur përfaqësimin e grave.

Financimi i Fushatës

  1. Të vendoset një kufi i arsyeshëm për shpenzimet e fushatës për kandidatët në lista partiake apo koalicione.
  2. Të rregullohet fushata online dhe ajo nga palë të treta, përfshirë entitetet të lidhura me partitë politike, me kushte të qarta për raportim dhe sanksione.
  3. KQZ-ja të pajiset me burime financiare dhe njerëzore shtesë, si dhe me mandat të zgjeruar për të audituar raportet e financimit të fushatës dhe për të hetuar burimet e donacioneve.

Media

  1. Autoritetet shtetërore të promovojnë një mjedis mediatik të pavarur dhe të larmishëm, pa ndikim politik apo korporativ. Të miratohet dhe zbatohet rregullimi i pronësisë mediatike dhe të mbrohet autonomia editoriale.
  2. Të bëhen ndryshime ligjore për depolitizimin efektiv dhe pavarësinë institucionale të transmetuesit publik dhe Autoritetit të Mediave Audiovizive, përmes konsultimeve të gjera me median e pavarur dhe shoqërinë civile.
  3. Të dekriminalizohet plotësisht shpifja dhe dispozitat civile për shpifjen të harmonizohen me standardet ndërkombëtare për lirinë e shprehjes.
  4. Të ndryshohen rregullat në Kodin Zgjedhor për shpërndarjen e kohës televizive në mbulim editorial, për të reduktuar avantazhin e partive më të mëdha parlamentare dhe për të siguruar shpërndarje më të barabartë për të gjithë garuesit.

Dita e Zgjedhjeve

  1. KQZ-ja të parandalojë intimidimin dhe ndikimin e padrejtë ndaj votuesve në qendrat e votimit, duke fuqizuar trajnimin dhe mandatin e koordinatorëve të sigurisë, të cilët duhet të jenë të pavarur politikisht dhe të aftë për të vepruar në mënyrë efektive.

 

 

 

PËRGJIGJU

Ju lutemi shkruani komentin tuaj!
Ju lutem shkruani emrin tuaj këtu